Nog nooit in de geschiedenis was er een periode waarin er op korte tijd zoveel veranderde. In de nieuwe economie zegt de toekomst niets meer over de toekomst. De hele wereld is meer dan ooit met elkaar in verbinding, wordt vlakker en vlakker, technologie is in geen tijd beschikbaar en betaalbaar, kennis is overal beschikbaar, het ‘westen’ is niet meer het brein van de wereld. Nieuwe digitale ecosystemen en disruptieve businessmodellen zullen de toekomst bepalen.

Dit heeft een grote impact op bedrijven en mensen. Studies wijzen uit dat bedrijven zich, gemiddeld, om de vijf jaar volledig moeten herdenken. Hoe gaan we hiermee om? Welke skills en vaardigheden hebben bedrijven, medewerkers én kinderen nodig in deze VUCA wereld (VUCA staat voor Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity)?

Organisaties, medewerkers én kinderen moeten leren surfen: een koers bepalen naar een nu nog onbekende toekomst, en deze onderweg in de juiste richting bijsturen. Dit vraagt totaal andere vaardigheden en een andere mindset: wendbaarheid, creativiteit, ‘out of the box’ denken. Het gaat om zelf je toekomst creëren.

Wij vroegen Sonja Put, True Value Innovator, hoe we onze kinderen kunnen voorbereiden op de nu nog onbekende, uitdagende toekomst.

“Tijdens mijn opleiding in Stanford besliste ik om mijn zoon de nodige mindset te geven en de nodige vaardigheden aan te leren om zijn eigen toekomst te kunnen creëren. Ik zag mijn zoon, toen nog een peuter, opgroeien en besefte dat kinderen ‘design thinkers’ zijn vanaf de geboorte, hetgeen me in Stanford werd bevestigd. Door ons schoolsysteem leren we de kinderen dit echter af. Ik moest dus eigenlijk mijn zoon niet de vaardigheden en mindset aanleren, neen, ik moest er proberen voor te zorgen dat hij ze niet verloor. Dit was voor mij een ‘eye-opener’.”

Een paar concrete tips die je zelf kan toepassen:

1. Let creativity and ideas flow. Alles wat je kan bedenken, kan je maken.

“Toen mijn zoon Dorian drie jaar was, vroeg ik hem wat hij op dat moment wou doen. Zijn antwoord was dat hij een huis in de tuin wilde bouwen. Vele ouders zouden hierop reageren dat dit nu niet gaat omdat er geen tijd voor is, omdat er geen materiaal is, omdat er geen dit/dat, … . ‘Gaat niet’, dat bestaat niet in ons gezin. Het was zondag, dus er waren geen winkels open, maar door creatief om te springen met spullen in en rond ons huis, hebben we diezelfde avond nog een huisje in elkaar getimmerd. Het was geen perfect huis, maar het is nu, vier jaar later, nog steeds in gebruik, mét bloembak en een ophaalsysteem (katrol, touw en emmer). Hiermee hebben we onze zoon verschillende vaardigheden geleerd: oplossingsgericht denken ondanks beperkingen, alternatieven bedenken, timmeren, ondernemerschap, falen is leren, …”

2. Let funniness flow

“Grappig zijn. Kinderen vinden niets leuker. Laat ze de meest grappige, absurde dingen bedenken en probeer deze dan creatief uit te voeren met de middelen die je ter beschikking hebt. Tegen gekkigheid wordt vaak beperkend opgetreden. Het is echter belangrijk om ‘playfulness’ aan te moedigen, weliswaar binnen bepaalde grenzen. Zo ging mijn zoon een drankje bedenken: cola, slagroom, chocolademelk en andere ingrediënten werden gemixt. Een reactie hierop zou kunnen zijn ‘Doe dat niet. Knoei niet. Verspil geen eten’, maar door mijn zoon de ruimte te geven kennen wij vandaag een alcoholvrije Baileys die we graag aanprijzen met een zelf opgenomen reclamespot. Dat noem ik ondernemerschap in spé!”

3. Geef kinderen de ruimte om te creëren en er een boeltje van te maken

“Zorg voor een plaats in huis – hoe klein ook – waar er rommel mag zijn, waar er geknoeid mag worden, waar ze letterlijk een boeltje mogen maken. Daar waar ze dingen kunnen creëren, laten staan, aan verder werken. Een plek om te experimenteren.”

4. Gelijkheid

“Zie je kinderen – hoe jong ze ook zijn – als gelijkwaardige partners in een familiale context. Luisteren naar je kind is het beste wat je kan doen. Bediscussieer opties met hen, laat hen alternatieven en oplossingen bedenken. Dat kan gaan van het runnen van het huishouden, het beslissen waar op vakantie te gaan, het bedenken van regels/straffen tot zelfs advies vragen over je eigen job. Welke ‘out of the box’ oplossingen kinderen kunnen bedenken is verbluffend. En natuurlijk, af en toe, moet je de ‘ouderwetse strenge’ ouder zijn.”

5. Mindset ouders

“Ondersteun je kind in zijn exploratie van de wereld. Ga mee in hun verbeeldingskracht. Bedenk voor je iets beperkend zegt: is dit nu echt belangrijk of fnuik ik zijn creativiteit of ondernemerschap? Laat hen af en toe knoeien en falen, want daar leer je van.

Doe eens het volgende testje: heb je een zakelijk probleem waarop je een antwoord zoekt op het werk, vraag het eens aan je kinderen. Verbluffend wat een goede ideeën, ‘out of the box’, er op tafel komen.”

True Value Innovators ‘Kids future readiness program’. 

Gezien op korte termijn het schoolsysteem niet zal veranderen, besloot True Value Innovators, vanuit haar sociale betrokkenheid, een ‘True Value Innovators Kids Future Readiness Program’ op te richten. Ondertussen is een team, inclusief Sonja’s zevenjarige zoon Dorian, bezig een doe-cursus te ontwikkelen om kinderen deze skills en mindset NIET af te leren, maar juist te versterken.