markantmag

Digitaal magazine voor actieve en ondernemende vrouwen

Laad alles
Laad alles
Laad alles

Deel deze post

interview

Pianiste Barbara Baltussen te gast op het muziekfestival Midis-Minimes

Gepost op
4 juli 2018

Gepost in de categorie
inspireer

Voor wie deze zomer graag eens kennismaakt met de wondere wereld van klassieke muziek is er het festival Midis-Minimes in het conservatorium van Brussel. Eén van de gasten is de pianiste Barbara Baltussen samen met haar Trio Khaldei. Wij ontmoetten haar voor deze gelegenheid in Brussel.

Wat zijn jouw vroegste muzikale herinneringen?

“Mijn beide ouders komen uit de muzieksector. Zo is mijn vader violist en mijn moeder pianiste. De eerste kennismaking met muziek dateert van toen ik zeven of acht jaar was via het bijwonen van een vioolconcerto van mijn vader van de componist Jean Sibelius. Muziek was thuis alomtegenwoordig. Mijn beide ouders waren ook lesgevers. Zo gaf mijn moeder les aan de Academie en mijn vader aan het Lemmensinstituut. Tijdens mijn kindertijd was het ook gebruikelijk dat ik regelmatig mijn vader vergezelde naar concerten van hem of van andere muzikanten.”

En nu ben je een beroepspianiste.

“Inderdaad. Mijn moeder is ook pianiste, en had misschien liever gehad dat ik voor een ander instrument dan piano koos om mijn muzikale carrière uit te bouwen. Ik heb nooit les gevolgd bij haar en nooit bewust voor de piano gekozen. Er stond bij ons thuis een vleugelpiano waardoor dit instrument als vertrouwd aanvoelde. Kiezen voor piano leek dan ook een logische stap. Nu speel ik in duo met mijn vader.  Als lesgeefster aan de muziekschool van Bornem zie ik ook dat gitaar en piano de instrumenten zijn die het vaakst gekozen worden.”

Onder de klassieke evenementen tijdens de zomer is het zomerfestival Midis-Minimes in Brussel een begrip. Hoe kwam je met Trio Khaldei op de affiche terecht ?

“Het agentschap Els & the Artists waarmee we werken heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Los van dit gegeven wil je als muzikant ook graag aanwezig zijn op het festival dat al 32 jaar elke zomer concerten organiseert met een programma waarin de meest uiteenlopende muziekstijlen en bezettingen aan bod komen.”

Op de muzikale menukaart van het optreden op 13 juli breng je samen met jouw Trio Khaldei werk van de Vlaamse componist Frits Celis ‘het Piano trio, op. 5’ en van Maurice Ravel ‘Trio voor viool, cello en piano in a-klein’. Heb je de stukken zelf gekozen?

“Ja. We werken als trio wel met een aantal vaste programma’s. Elk concert van het festival heeft een duurtijd van ongeveer 45 minuten wat enige programmatorische flexibiliteit vraagt van ons als muzikale formatie. Deze twee werken komen uit het programma Colours. We stellen onze programma’s niet losjes samen, er moet sprake zijn van een zekere samenhang tussen de verschillende stukken onderling. Voor ons primeert niet het trio op zich als basis om te kiezen voor dit of een ander stuk. Regelmatig veranderen we in een concert van bezetting.”

De naam Maurice Ravel is bekend bij het grote publiek, dat geldt echter niet voor Frits Celis.

“Terwijl hij één van onze nog in levend zijnde Vlaamse muzikanten is. Hij moet nu ongeveer 90 jaar zijn. In zijn carrière was hij onder meer dirigent bij de Vlaamse Opera en een belangrijk componist van liederen en koorwerken, orkestwerken en kamermuziek zoals dit pianotrio, dat bijzonder kleurrijk is en perfect bij het trio van Ravel past. Deze bescheiden man schreef het vrij vroeg in zijn carrière, namelijk in 1958. Ook het stuk van Ravel hoort thuis in het muziekgenre van kamermuziek dat net voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog tot stand kwam. Hij schreef dit magistrale stuk muziek op amper vijf weken.”

Naar waar gaat je eigen muzikale voorkeur uit?

“Mijn voorkeur gaat uit naar klassieke muziek van het classicisme tot en met de hedendaagse literatuur, zeer breed dus. Brahms, Ravel maar zeker ook de Russische componisten als Rachmaninov, Shostakovitsj en Prokofiev behoren tot mijn favorieten. Ik voel me niet zo aangetrokken tot barokmuziek. Mijn hart ligt eerder bij werken voor moderne piano.”

Festival Midis-Minimes

Midis-Minimes, hét zomerfestival voor muziekliefhebbers van klassieke muziek, en zijn tegenhanger De Zomer van Sint-Pieter, programmeren van 2 juli tot 31 augustus, 44 concerten in Brussel en 35 optredens in Leuven, georganiseerd in wekelijkse cycli en drie themaweken. Met de deelname van ruim 200 musici, onder wie Lucilla Galeazzi, Cécile Latchenko, François Joubert-Caillet, Jean-Philippe Collard-Neven, Shadi Torbey, Shirly Laub, François Fernandez, Sébastien Walnier en Alexander Gurning. Midis-Minimes presenteert tijdens de zomermaanden, van maandag tot vrijdag om 12u15, korte concerten voor een heel schappelijke toegangsprijs.

Meer info:
http://midis-minimes.be/nl/Concerten

Bio

Barbara Baltussen (°1982) groeide op in een muzikale familie en begon op zevenjarige leeftijd piano te spelen aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Sint-Niklaas in de klas van Johan Lybeert. Hierna vervolgde ze haar studies aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen, in de klas van Levente Kende en Heidi Henderickx, waar zij haar diploma “meester in muziek” behaalde in juni 2006. Daarnaast nam Barbara deel aan verschillende masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici zoals Jacob Lateiner, Elisabeth Leonskaja e.a. Barbara is laureate van verschillende wedstrijden, waaronder Jong Tenuto, Cantabile, Axion Classics, E. Durletwedstrijd. Ze is ook actief als docente piano en begeleidingspraktijk in de Academie voor Muziek, Woord en Dans van Bornem en in de Kunsthumaniora van Brussel. Als soliste werkte zij samen met dirigenten als Etienne Siebens, Koen Kessels, Ivo Venkov, Silveer van den Broeck, Gert D’haese en Edmond Saverniers. Barbara is stichtend lid van Trio Khaldei. Tot slot vormt Barbara met haar vader, violist Nico Baltussen, een begeesterend duo.

Tekst: Pierre Raemdonck

Deel deze post