markantmag

Digitaal magazine voor actieve en ondernemende vrouwen

Laad alles
Laad alles
Laad alles

Deel deze post

"Op het moment dat ik oog kreeg voor dit verhaal, was ik zelf nog maar achttien en in volle zoektocht naar mijn eigen identiteit."

interview

Cineast Lukas Dhont over zijn Oscarwaardige film ‘Girl’

Gepost op
5 oktober 2018

Gepost in de categorie
ontdek

Na een zegetocht op het voorbije filmfestival van Cannes en de stijgende kansen op een Oscar is het meeslepende drama ‘Girl’ zonder enige twijfel een van de belangrijkste films van 2018. Het verhaal over de droom van een jonge tiener om ballerina te worden is op vele terreinen een voltreffer. Ook voor de jonge Gentse cineast Lukas Dhont komt het succes van ‘Girl’ als een complete verrassing. Wij zijn alvast benieuwd naar zijn verhaal!

Hoe is dit verhaal tot bij jou gekomen?

“Toen ik net aan de filmschool begon in 2009, heb ik een Belgisch krantenartikel gelezen over de vijftienjarige Nora Monsecour die niks liever wilde dan ballerina worden. Helaas was ze geboren in een jongenslichaam. Ik vond haar moed om te durven uitkomen voor haar echte geaardheid, iets ongelofelijks. De maatschappij zag haar ook als iemand met een mannelijk lichaam voor wie de ultieme droom is om ballerina te worden. Op het moment dat ik oog kreeg voor dit verhaal, was ik zelf nog maar achttien jaar en in volle zoektocht naar mijn eigen identiteit. Ik zag ook direct het cinematografische potentieel van haar verhaal omdat het zich afspeelde in de sterk fysieke wereld van de dans met een transgender in de hoofdrol. Het beroep van ballerina is ook een symbool van de ultieme uitstraling van de vrouwelijke elegantie, wat zeker een belangrijk motief was voor Nora om ballerina te worden. Eén jaar later heb ik haar dan gecontacteerd en het klikte direct. In de periode nadien heb ik samen met Angelo Tijssens het scenario geschreven.”

Het hoofdpersonage Lara maakt een hele verandering door.

“Het verhaal concentreert zich helemaal op de transformatie van de vijftienjarige Lara, zowel fysiek als in de realisatie van haar droom. De nadruk ligt vooral op de strijd die ze met zichzelf voert en niet noodzakelijk op de strijd met de buitenwereld. De intensiteit van die innerlijke strijd hebben we getracht weer te geven via het fysieke aspect van de balletopleidingen. Ik hou ook van complexe personages en vind dat ze te weinig voorkomen in de hedendaagse cinema.”

‘Girl’ is een intimistische film met veel close-ups en een aangepast gebruik van lichtinval. Er hangt een soort van poëtisch deken over dit complexe verhaal.

“Toen we Victor Polster gecast hebben voor de rol van Lara, merkten we onmiddellijk dat hij een ongelofelijke mimiek heeft. Hij is een acteur die erin slaagt om met zijn gezicht zijn innerlijke te veruiterlijken. Zijn gezicht is hierdoor een centraal gegeven geworden in de film. We kleefden tijdens de opnames bijna met de camera op hem om visueel verteld te krijgen wat er gebeurt.

Tijdens het productieproces van een film ben ik sterk geïnteresseerd in het aanwenden van licht om mijn verhaal te sturen. De zon als lichtbron bijvoorbeeld is essentieel geweest in de uitwerking van de film omdat in het scenario heel vaak referenties voorkomen naar ‘Darus en Icarus’. In deze mythe vliegt Icarus te dicht in de buurt van de zon waardoor hij opbrandt. De zon staat symbool voor de allesoverheersende ambitie van Lara om ballerina te worden.

Wanneer je te veel close-ups gaat aanwenden om die innerlijke strijd weer te geven, duikt wel het probleem op dat de kijker gedesoriënteerd raakt. Het kunnen bekijken van een film vraagt om context. Juist daarom benaderde ik de verschillende dansscènes niet als een puur choreografisch gegeven. Je ziet ook daadwerkelijk de fysieke gevolgen van het dansen op haar lichaam.” 

Tekst: Pierre Raemdonck

 

Info
Regie: Lukas Dhont

Cast: Victor Polster, Arieh Worthalter, Katelijne Damen, Valentijn Dhaenens

 

De film komt op 17 oktober in de zalen en is de openingsfilm van het Filmfestival van Gent op 9 oktober 2018

Portret Lukas Dhont ®Johan-Jacobs

Ondanks alle ambitie blijft Lara een kwetsbaar wezen.

“Wat we ook beweren, we blijven als mens kwetsbare wezens. Het is goed om te leren je kwetsbaar op te stellen, wat ook getuigt van de nodige maturiteit. In mijn films ben ik steeds op zoek naar intimiteit tussen mensen waardoor je mijn filmstijl best als intimistisch kan omschrijven. Lara mag dan wel geen klassieke superheld zijn, maar op sommige momenten zie ik haar wel als een heldin. Het is niet de omgeving die haar evolutie bepaalt, ze bepaalt haar eigen levenspad zonder rekening te houden met de reacties van de buitenwereld. Ondanks haar heroïsche strijd om haar droom te realiseren, is het toegelaten om haar eigen fouten te maken. Dit maakt haar kwetsbaar. Ze verbergt de gevolgen van haar keuzes niet. Haar omgeving krijgt bovendien niet de kans om haar te corrigeren wat zeker haar kwetsbaarheid doet toenemen. Ze gaat de strijd aan met zichzelf waardoor ze als mens blijft groeien.”

Het is een zichtbare wens om met ‘Girl’ een groot publiek te bereiken.

“Absoluut. We wilden met ‘Girl’ een film maken waarin iedereen zich kan vinden. Er zitten heel veel thema’s in waarvan het ‘transgender zijn’ er één is. Lara is eveneens een personage met verschillende levens: een danseres maar ook een zus van of dochter van. Ze is herkenbaar voor iedereen.”

Binnenkort is ‘Girl’ de openingsfilm van het Filmfestival van Gent.

“Voor mij persoonlijk is dat iets fantastisch. Ik heb als achttienjarige voor het eerst het festival bezocht. Ik heb eveneens in de jongerenjury gezeten van de ‘Explore Zone’ om films te beoordelen uit het festivalaanbod. Sinds dat moment ben ik elk jaar teruggekeerd als filmstudent om cinema te leren ontdekken. Ook mijn drie kortfilms ‘Infini’, ‘Corps Perdu’ en ‘Skin of Glass’ zijn steeds geselecteerd voor de competitie van het festival en in de prijzen gevallen. Om nu met mijn debuut van een langspeelfilm dit festival te mogen openen, is inderdaad heel speciaal.”

MarkantMag geeft 2 filmtickets weg. Geef voor 15 oktober het juiste antwoord op volgende vraag!

Deel deze post