markantmag

Digitaal magazine voor actieve en ondernemende vrouwen

Laad alles
Laad alles
Laad alles

Deel deze post

interview

Het bureau van…Heidi Vansevenant

Gepost op
27 september 2017

Gepost in de categorie
ontdek

We zijn allemaal nieuwsgierige wezens en gluren al eens graag bij de buren. Markantmag kijkt binnen in de werkplek van inspirerende vrouwen. Vandaag is dat Heidi Vansevenant, oprichter en voorzitter van vzw Think-Pink, de nationale borstkankercampagne. Al tien jaar lang strijdt Think-Pink op positieve wijze tegen borstkanker.

“Na mijn diagnose schildklierkanker wilde ik een nieuwe missie in mijn leven, iets concreets bijdragen aan de wereld. Dat werd Think-Pink. Toen ik alleen startte, werkte ik deels van thuis uit, deels vanuit een Brussels kantoor dat ik deelde met een andere vzw. Daar had ik een kast met wat materiaal. Naarmate Think-Pink groter werd, groeide ook de nood aan ruimte. Genoeg plaats vinden in Brussel bleek niet evident. Onze maatschappelijke zetel bleef in Brussel, maar in Brugge – waar ik woon – botste ik op een oude elektronicawinkel met groot magazijn, en zicht op een groene omgeving.

Ondertussen is Think-Pink 10 medewerkers sterk. De bruine muren en houten bureaus die er stonden vond ik te bedrukkend. Ik hou van licht en lucht, en dat was er niet meer te vinden. Daarom gaven we de bureauruimte vorig jaar een make-over, dankzij het advies van mijn dochter die interieurarchitect is. Nu prijken in de ruimte 10 witte bureaus en hebben de muren dezelfde frisse kleur gekregen. Een wereld van verschil! Ik hamer erop dat iedereen zijn bureau netjes houdt. ’s Ochtends aankomen en meteen kunnen starten aan een opgeruimd bureau geeft rust in je hoofd. Ik krijg elke dag ontzettend veel mails en telefoontjes, en kan me zo veel beter concentreren. De radio speelt altijd op de achtergrond, maar bij te veel lawaai raakt mijn concentratie zoek. En in een team dat hoofdzakelijk uit vrouwen bestaat, gebeurt dat af en toe wel eens (lacht). Dat vind ik eigenlijk het allerbelangrijkste: dat de sfeer tussen de collega’s goed zit. En dat is zeker het geval!

 

> tekst gaat verder onder de foto’s

Nog nooit werkte ik harder en geloofde ik zo in wat ik doe. België is wereldkampioen borstkanker: relatief gezien treft de ziekte nergens meer vrouwen dan bij ons. 1 vrouw op 8 krijgt borstkanker. Dat is een hallucinant cijfer, en een harde werkelijkheid voor zo veel vrouwen om ons heen. Toch kiest Think-Pink er al 10 jaar lang voor om een uitgesproken positieve campagne te zijn. Onze focus ligt op lotgenoten – vrouwen en mannen met borstkanker – en een zo goed mogelijk leven met of na kanker. Daarvoor steunen we op 4 pijlers: informeren over borstkanker en mensen bewust maken, sensibiliseren en actief oproepen om deel te nemen aan het Bevolkingsonderzoek, zorg- en nazorgprojecten in en buiten ziekenhuizen ondersteunen én wetenschappelijk onderzoek financieren.

In alles wat we doen speelt bewegen een levensbelangrijke rol. Het is een belangrijke preventiemaatregel tegen borstkanker, maar is ook cruciaal tijdens en na een borstkankerbehandeling. Bewegen draagt voor lotgenoten bij tot meer levenskwaliteit en tot sneller en beter herstel. Bovendien vinden lotgenoten tijdens onze fiets-, loop- of wandelevenementen steun bij elkaar. Zelf fiets en wandel ik mee, maar lopen is niet zo mijn ding. Lotgenoten klitten samen en begrijpen elkaar als geen ander: dat weet ik uit eigen ervaring.”

Ontdek ook ‘Het bureau van…Marian Kin’, ‘Het bureau van…Ellen Kegels’ en ‘Het bureau van Sonja Willems’.

Deel deze post