markantmag

Digitaal magazine voor actieve en ondernemende vrouwen

Laad alles
Laad alles
Laad alles

Deel deze post

interview

Leren omgaan met gevoelens als sleutel tot geluk

Gepost op
1 februari 2016

Gepost in de categorie
leer

De zoektocht naar geluk is universeel en van alle tijden. “Je moet het nochtans niet ver zoeken,” beweert auteur Sophie Maes, “want de sleutel tot geluk ligt bij jezelf.” De manier waarop we omgaan met onze (vaak verwrongen) gevoelens, staat hierbij centraal.

Al tien jaar begeleidt positief psycholoog Sophie Maes haar cliënten bij hun zoektocht naar groot of klein geluk. Vandaag reikt ze je de instrumenten aan om zelf aan de slag te gaan met haar boek ‘Geluk(t)’.

Gelukt

www.borgerhoff-lamberigts.be

ISBN 9789089315144

Portetfoto: Elke Elsen

“Geluk hebben, heb je meestal niet in de hand, maar om vaker gelukkig te zijn en te blijven, kan je best wel verbeteringen aanbrengen”

Wat is het verschil tussen ‘geluk hebben’ en ‘gelukkig zijn’?
 “In ons taalgebruik worden deze twee uitdrukkingen wel eens door elkaar gebruikt. Maar in principe is ‘geluk hebben’, mazzel hebben. Je maakt iets mee, waardoor je onverwacht een meevaller hebt. “Oef”, zeg je dan. Dat was een moment waarop de kaarten plots gunstig vielen en je iets uit de situatie haalde, wat je niet eens verwachtte.

‘Gelukkig zijn’ is een meer permanente staat. Een langdurigere staat van vreugde en blijdschap. Maar wat is ‘gelukkig zijn’ eigenlijk?

Meeste mensen weten wel hoe geluk voelt. Het is een aangenaam gevoel, dat we willen herhalen.  Het is een gevoel dat je vertelt of je goed bezig bent of niet. Indien je jezelf vaak gelukkig voelt, weet je: ik ben goed bezig. Ik leef dicht bij mezelf, doe wat bij me past en ben omringd door mensen die het goed met me menen. Ook de liefde voel je dan stromen. Indien je vaak ongelukkig bent, ben je meestal slecht bezig. Je voelt: er klopt iets niet. Ik maak  teveel ruzie in mijn relatie, ik ben voor te veel zaken bang, ik kan bijna nooit neen zeggen, het afscheid valt me heel erg zwaar,… zijn enkele voorbeelden van situaties waar je je niet gelukkig voelt. Het zij wegwijzers die je kunt gebruiken om te werken aan je geluk. Meestal steken wij enorm veel tijd, moeite en zelfs geld in de zoektocht naar permanent gelukkig zijn. En dat is ook de bedoeling. Geluk hebben, heb je meestal niet in de hand, maar om vaker gelukkig te zijn en te blijven kan je best wel verbeteringen aanbrengen.”

Artistoteles beweerde: Het geluk behoort aan hen, die aan zichzelf genoeg hebben., maar hij zei ook: Je hebt een beetje geluk nodig om gelukkig te worden.” Is dit tegenstrijdig?
“Ah, heeft Aristoteles dit gezegd? Ik kan me het meeste vinden in de eerste uitspraak. Het verschil tussen beide is, dat bij de eerste bewering, je zelf ook de hand hebt in wat je voelt. Bij de tweede bewering is het vooral het lot dat bepaalt of je je gelukkig zal voelen of niet. Gelukkige gevoelens kan je vermeerderen door jezelf en je levenssituatie te aanvaarden en daar met liefde en geduld mee om te gaan. Indien je goed voor je lichamelijk en emotioneel evenwicht zorgt, zal je gelukkiger zijn.  Als je probeert je zegeningen te tellen en daar de focus op te leggen in plaats van je te richten op wat er minder is of ontbreekt, dan zal je je vaker gelukkig voelen. Indien je steeds omstandigheden nodig hebt, of die wenst te veranderen of te verbeteren, dan ligt je geluk extern, buiten je eigen mogelijkheden.

Ik heb ooit op tv een interview gezien van een Mexicaanse dame in een sloppenwijk, met niet meer dan een hutje en een vuurtje op de lemen vloer. Zij was intens gelukkig om daar te wonen en een tortilla te kunnen bakken op een geblutste ijzeren plaat boven haar vuurtje. Zij bezat niets en blonk van geluk. Ze sprak over haar kinderen en bood haar (bijna) laatste tortilla aan de cameraman. Wat een schok om te zien hoe gelukkig zij was.

Indien je vaak aandacht besteedt aan wat er goed en mooi is in je leven, vermeerder je je geluksgevoelens. Als oefening zou je elke dag kunnen proberen op te sommen waar je dankbaar voor bent in je leven, elke dag 16 zaken opsommen, maakt dat we het grote plaatje blijven zien in plaats van enkel onze tunnelvisie op die paar dingen die minder lopen.”

Staat je gelukkig voelen los van positieve of negatieve gebeurtenissen in je leven?
“Uiteraard staan die twee zaken niet helemaal los van elkaar. Wanneer we vreselijke dingen meemaken die we moeten verwerken, zoals het verlies van een partner of ouder, is dan is het moeilijk om je geluksgevoelens ruimte te geven. Meestal overheerst dan het verdriet. Indien het bedrijf waar je werkt, dreigt failliet te gaan, overheerst angst. Of indien iemand het slecht met je voorheeft, kan woede je de baas worden. Dat zijn normale emoties, die aangeven dat er iets moet gebeuren met de situatie om opnieuw evenwicht en geluk te ervaren. Echter, er wordt van uitgegaan dat 70% van onze emotionele moeilijkheden veroorzaakt worden door ons denken en onze focus, terwijl 30% slechts door de omstandigheden komt. Indien je die 70% al vermindert, zal je je al veel vaker gelukkig voelen. Dit doe je door de denkfouten te vermijden, die uitgebreider in mijn boek Geluk(t) behandeld worden.”

“Gevoelens zijn als een wegwijzer. Ze vertellen hoe je het beste omgaat met de situatie en met jezelf.”

Wat zijn volgens jou de drie belangrijkste hindernissen die ons geluk kunnen bedreigen?

“Ik ontdekte dat de meeste mensen verkeerd omgaan met hun gevoelens, mezelf incluis, en dat daar eigenlijk  één reden voor is: we hebben het verkeerd aangeleerd. In onze cultuur is het niet ingebed om positief om te gaan met gevoelens. Meestal wil je van je gevoelens zo snel mogelijk vanaf. En dat geeft vaak problemen omdat gevoelens zijn al s een wegwijzer die je vertelt hoe je het beste omgaat met de situatie en met jezelf. Het is een beetje als teruggaan naar je eigen wijsheid in plaats van de regeltjes van je cultuur te volgen.

Voorbeeld:

Je hebt bijvoorbeeld geleerd om altijd te zwijgen als je je slecht voelt, om  er niemand mee lastig te vallen. Zelfs als je alleen thuis bent, negeer je dat gevoel nog steeds, al zit het heel hoog en loop je lastig.”

Heb je tips die ons kunnen helpen om ons gelukkiger te voelen?
“Ja hoor, maar het zijn doe-tips: enkel door te oefenen kun je permanente verbeteringen bekomen.

  • Probeer tijd te nemen om te luisteren naar jezelf. Wie ben ik? Wat past bij mij? Wat zijn mijn talenten? En probeer vervolgens je leven zodanig op te bouwen dat het zo dicht mogelijk aansluit bij wie je bent. Hoe meer je je bezint over jezelf, hoe beter je jezelf kent en je leven hierop kunt afstemmen, hoe vaker je gelukkige gevoelens gaat kennen.
  • Je kan jezelf er ook aan herinneren dat gevoelens slechts informatie zijn. Net als bij een lichamelijke wonde. Als je je hand tegen  een warme kachel houdt, zeggen je zenuwen je dat het pijn doet. De pijn is niet het probleem, de warme kachel is het probleem en je zenuwen geven je slechts deze informatie. Dat is bij gevoelens hetzelfde: indien je boos bent, is dat informatie over iemand die over jouw grenzen is gegaan, hoe wil je daar in de toekomst mee omgaan? Indien je verdrietig bent, moet je iets of iemand loslaten en dat loslaten doet pijn, laat daarom verdriet zijn werk doen en je helpen genezen.

Zo en nu aan de slag!”

Sophie was ook te zien in Cocktail op ROB tv

 

Deel deze post