markantmag

Digitaal magazine voor actieve en ondernemende vrouwen

Laad alles
Laad alles
Laad alles

Deel deze post

interview

Rosie & Moussa

Gepost op
22 februari 2018

Gepost in de categorie
inspireer

Met de fantasierijke jeugdfilm Rosie & Moussa, gebaseerd op de boeken van Michael De Cock, bevestigt cineaste Dorothée van den Berghe haar talent om ook met moeilijke thema’s, zoals echtscheiding en diversiteit, een luchtige film te maken. Na Meisje en My Queen Karo toont ze nu met veel gevoel de stad Brussel niet als een plek van verval maar van levenslust.

Waarom koos je dit project voor jouw derde langspeelfilm?

“Per toeval. Ik had één van de boeken van Michael De Cock gekocht om uit voor te lezen aan mijn zoon, die toen zeven à acht jaar was. Het verbaasde me dat, ondanks de minder gemakkelijke verhaallijnen, zoals mensen zonder papieren of een vader die in de gevangenis verblijft, het hem boeide, dat de onderwerpen al deel uitmaakten van de verhalen uit zijn leven. Hij bleef vragen naar de volgende boeken van Michael, wat gezien zijn andere leesinteresses, zoals Harry Potter, toch niet zo vanzelfsprekend leek voor mij. Naast mijn verwondering als moeder hield ik echter zelf als lezer ook wel van de oudere personages, zoals Mr. Tak, en de daaraan verbonden de complexiteit van hun levens. Het is ook wel grappig dat twee generaties zich aangetrokken voelen tot hetzelfde soort boeken waarin de verhalen tegelijk speels en ernstig zijn. Toevallig ben ik in contact gekomen met Michael, die ook al een scenario klaar had met nog meer surrealistische elementen dan in de boeken.”

Meer en meer kinderfilms zijn risicoloos entertainment. Hoe voel jij dit aan?

“Dat is een situatie die in Nederland en in de meer noordelijke landen van Europa helemaal niet zo is. Daar bestaat een lange traditie van kwalitatieve kinderfilms maken met minder voor de hand liggende onderwerpen en waar ook vele nuances zijn in de verfilmde verhalen. Die inhoudelijke rijkdom overtuigde me direct om de boeken van Michael te verfilmen. Het project vond ook snel de nodige investeerders om het tot een goed einde te brengen, wat aantoont dat er in België toch wel een grote behoefte bestaat aan een ‘ander’ soort van kinderfilms.”

Wat opvalt aan deze productie is zijn look met kleurrijke tekeningen in de film zelf.

“Wanneer je werkt met een beperkt budget is het geen vanzelfsprekende opdracht om je film toch net iets anders visueel aan te kleden dan de zovele andere producties. Door het aanbrengen van die extra kleuren in de film kan je de visie van de kinderen op hun buurt, in dit geval de buurt rond het metrostation in Brussel, duidelijk laten verschillen van de blik van volwassenen op diezelfde plek. Om dit te bereiken is er gewerkt met de animatietechniek van risografie. Dit is een procedé waarbij je met een moderne stencilmachine foto’s inkleurt en de resultaten hiervan vervolgens gebruikt bij de opnames.”

Bio
Dorothée van den Berghe (1969) studeerde Beelhouwkunst aan het Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en stroomde daarna verder door naar de richting Film Directing aan LUCA School of Arts in Brussel.

In het begin van haar carrière regisseerde ze enkele kortfilms en in 2002 maakte deze cineaste haar eerste langspeelfilm ‘Meisje’. In de lente van 2004 werd ze uitgenodigd door het filmfestival van Cannes waarvoor ze meteen het script voor ‘My Queen Karo’ neerpende, een semi-autobiografische film die in 2008 in de zalen kwam met Matthias Schoenaerts in de hoofdrol.

Naast haar lesgeven aan het Sint-Lucas in Brussel realiseerde van den Berghe ook een aantal documentaires zoals o.a. ‘31 Haltes’

 

De film
Rosie verhuist met haar moeder naar een appartement aan de andere kant van Brussel. Ze leert er een heleboel mensen kennen: de gekke meneer Tak, de excentrieke mevrouw Hemelrijk en Moussa. Hij neemt Rosie op sleeptouw door de hele buurt. Ze klauteren zelfs tot helemaal boven op het dak van het appartementsgebouw en gaan samen op zoek naar Rosie’s papa die van de aardbol verdwenen lijkt te zijn.

De film is vanaf 28 maart te bekijken in onze bioscopen

 

Regie: Dorothée van den Berghe

Scenario: Michael De Cock op basis van zijn gelijknamige boeken.

Cast: Savannah Vandendriessche, Imad Borji, Ruth Beeckmans, Titus De Voogdt, Bert Haelvoet, Mourade Zeguendi, Katelijne Damen

Graphics: Judith Vanistendael,Dorothée van den Berghe en Sofie Favere

Je eerste film ‘Meisje’ dateert al van 2002. Krijgen vrouwelijke cineasten nu gemakkelijker kansen in onze filmsector dan in de periode van je debuutfilm?

“Dat denk ik niet. Het hangt altijd af van wie de beslissingsnemers zijn in de sector. De werkomstandigheden zijn verhard in vergelijking met destijds. Ik denk soms dat het soort verhalen dat vrouwen willen vertellen minder verkoopbaar is dan toen. Met de film Home heeft Fien Troch dan toch eindelijk ook in eigen land een publiek gevonden. Haar vorige films kregen wel de nodige erkenning op de internationale filmfestivals, maar in eigen land was er niemand geïnteresseerd. Er is wel degelijk een probleem voor films gemaakt door vrouwen waarbij de promotie van hun projecten geen succes is of ze verhalen vertellen waarvoor in de huidige filmmarkt geen plek is.”

Is er al een volgend project gepland?

“Ik heb besloten dat ik niet altijd persé mijn eigen verhalen hoef te vertellen. Zo kies ik voor mijn volgend project opnieuw voor een samenwerking met Michael De Cock. Het scenario van Michael is klaar en ingediend bij het Vlaams Audio Visueel Fonds, het gaat over een vrachtwagenchauffeur en een transmigrant.”

 

Tekst: Pierre Raemdonck

 

Deel deze post