De survivalgids ‘Sommige meisjes houden niet van roze’ van Chrostin

Diversiteit omarmen en trouw blijven aan je (virtuele) zelf.

Gepost op
8 november 2018

Gepost in de categorie
inspireer

Tweeëntwintig is ze, en ze heeft niet alleen een aanzienlijk bereik op sociale media, maar sinds kort ook een eerste internationaal verkocht boek voor (jonge) meisjes op haar naam. De Mechelse Christina De Witte is een entrepreneur. In 2015 won ze de Flair Online Talent Award met haar herkenbare personage Chrostin en sindsdien sieren haar tekeningen de laatste pagina van het weekblad. Haar webcomic ging ook viraal na een artikel op Bored Panda dat niemand minder dan Ashton Kutcher op zijn beurt aanraadde.

Twee jaar geleden werd ze op Facebook gecontacteerd door een Amerikaans agent met de vraag of ze een boek wou uitbrengen in Amerika, en begon een van de grootste projecten sinds de start van haar carrière. Haar eerste boek, The ultimate survival guide to being a girl, zal alvast worden vertaald naar het Pools, Hebreeuws, Tsjechisch en Italiaans en is eind september verschenen in Vlaanderen en Nederland als Sommige meisjes houden niet van roze.

Sommige meisjes houden niet van roze is zowel vanuit Christina, als vanuit haar personage Chrostin geschreven. Weetjes, lijstjes en algemene tips voor opgroeiende jonge vrouwen worden afgewisseld met hilarische comics en persoonlijke anekdotes uit de jeugd van Christina. En dat doet ze op een authentieke manier, van meisje tot meisje – geen ‘ik weet alles al en ik kom het eens uitleggen’, maar iemand die zelf nog bezig is haar weg te zoeken, en daarbij haar lessons learned voor haar doelgroep vertaalt.

Het boek behandelt de klassieke onderwerpen die opgroeiende meisjes bezighouden, maar gaat breder dan dat omdat Christina beseft dat ze via Chrostin ook een platform heeft. Ze heeft het zo bijvoorbeeld ook over de smartphoneverslaving van de 21e eeuw, de veronderstelling bij jongeren dat likes en (online) beroemdheid gelukkiger maken en hoe essentieel het is om gezond en verstandig met het internet om te gaan.

In de laatste hoofdstukken bespreekt ze wat feminisme voor haar betekent en moedigt ze aan om (eindelijk) samen te komen in onze culturele/gender-/seksuele voorkeur/…diversiteit en elkaar te verrijken in plaats van te focussen op hoe mensen verschillen.

Sommige meisjes houden niet van roze kost 19,99 euro en is verschenen bij Van Halewyck.

Markant mag geeft 5 exemplaren van het boek weg! Geef voor vrijdag 16 november het juiste antwoord op de vraag en maak kans op een exemplaar!

Deel deze post