Ontdek de “Herstellingen” van Art’mazone!

Nieuwe tentoonstelling

Gepost op
5 oktober 2018

Gepost in de categorie
ontdek

Art’mazone stelt in samenwerking met de Université des Femmes/Vrouwenuniversiteit haar zesde tentoonstelling voor: Herstellingen. Vanaf 18 september 2018 tonen vijf vrouwelijke kunstenaars hun werk in de gangen van het Amazonehuis, het kruispunt voor gendergelijkheid.

De tentoonstelling presenteert het werk van Alice Pilastre, Elisabeth Schneider, Maria Fernanda Guzman, Sabine Sil en Yasmina Assbane. Alle vijf trachten ze zichzelf te herstellen met behulp van kunst.

Herstel je ooit van het feit dat je ‘slechts’ een vrouw bent genoemd? Vanaf onze kindertijd, die onbezorgd zou moeten zijn, zien we ouders die vooral trots zijn op hun zoon en daarmee een voedingsbodem voor onrechtvaardigheid creëren. “Meisjes zijn voornamelijk goed om hun moeder te helpen.” Of: “Je bent mooi, dat is het belangrijkste. Kom hier en geef je oom een kus.” De tijd gaat voorbij, een tijd die zou moeten dienen om te dromen en ambities te koesteren. Maar in plaats daarvan worden vrouwen vaak uitgesloten, vrouwen die aan de ene kant beschadigd zijn en aan wie anderzijds gevraagd wordt om zichzelf te herstellen van de pijn die hen is aangedaan.

Art’mazone, het artistieke project van Amazone, promoot vrouwelijke kunstenaars en is georganiseerd volgens de principes van multidisciplinariteit, genderdiversiteit, respect en de rijkdom van de multiculturele samenleving. Vrouwen maken maar 20% uit van de tentoongestelde kunstenaars. Bij Amazone krijgen ze een platform en de kans hun creativiteit te uiten en professioneel uit te werken.

Praktisch

De tentoonstelling is gratis en loopt van 18 september 2018 tot 11 december 2018 in het Amazonehuis:

Middaglijnstraat 10