1. Wat is een goede schoen?

Een goede schoen is gemaakt uit leder, dit materiaal ademt en vormt zich naar jouw voet. Hij is breed genoeg zodat je tenen voldoende ruimte hebben. Een hakje mag zeker, maar hou het op max. 5 cm. De hielversterking van de schoen moet stevig zijn, op die manier zal de voet op een normale wijze aan de grond aangepast zijn, zeker voor mensen die steunzolen dragen.

De voorkant van de schoen moet soepel en afgerond zijn en 1 cm langer dan de langste teen. Ook de hoogte speelt een rol, zodat het gewicht gelijk verdeeld is tussen de hiel en voorvoet. Is dit niet gelijk, zoals bijvoorbeeld bij stiletto’s, dan bekomt men een overdruk op de voorvoet. Heeft de schoen dan ook nog een spitse vorm, dan zal de grote teen naar de kleine teen afwijken en worden de tussenliggende tenen naar boven gedrukt. Dit kan niet enkel pijnlijk zijn, maar je kan er bovendien hamertenen of een likdoorn aan over houden.

Tip: je gaat het beste schoenen passen aan het eind van de middag. Dan heb je al wat gelopen en zijn je voeten wat meer opgezet. Pas ook zeker beide schoenen!

2. Hygiëne

Onze voeten zitten het grootste deel van de dag ingesloten in onze schoenen. Hierin stapelen zich de afvalstoffen van de huid op, zweet en talg. Wist je dat onze voeten samen ruim 250.000 zweetkliertjes bevat? Geen wonder dus dat voeten wel eens serieus gaan zweten.

Een voetbadje zal dus zeker welkom zijn. Je kan een warm voetbad (32°C) nemen voor de reiniging, of een koud voetbad (18°C) voor een versterkende en stimulerende werking. Let op met het toevoegen van soda aan je voetbad, want soda tast de nagels aan. Hart- en longlijders nemen best geen koude voetbaden.

Tip: na een grote vermoeidheid neem je best een Schots bad, afwisselend warm en koud, waarbij je altijd met warm begint en eindigt met koud. Bij gezwollen voeten kan je een zemelenvoetbad nemen.

3. Wintervoeten

Winter is geen goede tijd voor je voeten: velen hebben in de wintermaanden last van koude voeten. Nog erger zijn wintervoeten. De belangrijkste symptomen zijn blauw-rode zwellingen, deze kunnen erg jeuken en pijnlijk zijn, zeker bij opwarming. In combinatie met kramp kan dit een teken zijn van een slechte doorbloeding: de koude maakt dat de bloedvaten vernauwen.

Voorkomen is beter dan genezen: zorg voor warme en droge voeten, draag lederen laarzen of schoenen die ruim zitten en wollen sokken. Ook een goede verzorging van je voeten is een must. Dagelijks je voeten wassen: na het bad zijn de voetjes zacht en kan je met een voetenrasp eelt verwijderen. Droog zeker tussen je tenen goed en smeer je voeten daarna in met een goede crème.

Tip: als je voeten door en door koud zijn mogen ze niet te snel opgewarmd worden. Laat koude voeten langzaam opwarmen door ze in water te dompelen dat geleidelijk aan iets warmer wordt.

Niet te vergeten: een goede voetverzorging op tijd en stond en je loopt weer op wolken.

4. Mooie afwerking

Bij mooie voeten horen ook mooie teennagels. Schimmelnagel kan dan een streep door de rekening trekken. De nagel en het nagelbed vormen de geschikte omgeving voor dermatofyten, schimmels die keratine verteren. De nagel wordt dik en broos en kleurt bruin. Gebruik aangepaste professionele producten om hier vanaf te komen. Ook kalknagels (verdikte nagels) die niet tijdig verzorging krijgen, kunnen problematisch worden.

Tip: voor kleurrijke teennagels zonder zorgen gebruik je eerst een laag kleurloze lak vooraleer je een kleurlak aanbrengt, zo kan het pigment van de nagellak niet in je teennagels dringen.