De meeste mensen ervaren tijdens hun vakantie gevoelens van rust, plezier, verbinding of genieten. En wie zou dat gevoel niet elke dag, het hele jaar lang willen vasthouden? Met deze vijf tips lukt het je vast!

1. Neem een stukje van je vakantie mee je werkjaar in

Belevenissen worden herinneringen en herinneringen worden vergeten. Tenzij je bewust werkt aan het opslaan en ophalen van die herinneringen. Wees je op mooie momenten in je leven bewust van wat je hoort, ziet, ruikt en voelt. Zo sla je de belevenis veel completer op en is ze makkelijker en langer terug te halen. Wist je dat geuren de beste prikkels zijn om herinneringen weer op te halen? Dus kook met de specerijen die je meebracht, maak je favoriete vakantiegerecht of leg je lavendel-geurzakjes van die Provençaalse markt ook echt in je sokkenlade. Telkens je die geur ruikt, wordt in je hoofd meteen weer dat vakantiegevoel wakker. En dat is de beste anti-stress vitamine die er is.

2. Eerst landen dan pas lanceren

De laatste dagen van je vakantie bepalen eigenlijk de rest van het jaar. Neem na je reis nog een paar dagen rustig de tijd om echt thuis te komen, al is het maar een weekend. Tijdens deze dagen maak je jouw huis, je lichaam en je hoofd klaar voor de switch die er hoe dan ook komt. Plan die dagen geen afspraken in maar ga boodschappen doen, kook al wat op voorhand en kijk je werkgarderobe na. Telefoontjes of familiebezoekjes met vakantieverhalen spaar je voor de eerste werkdagen. Dan stop je zeker op tijd en dan duurt de vakantiepret nog langer.

3. Laat je bioritme alvast wennen

Dolce far niente … dan valt iedereen terug op zijn natuurlijk bioritme. Jammer genoeg komt dat vaak niet overeen met het werkritme. Neem dus de tijd om zachtjes aan weer op tijd naar bed te gaan. Het advies is om je slaaptijd met telkens een kwartier te vervroegen. Zo vermijd je slapeloze nachten en uitputting de volgende ochtend.

4. Ready … Set … Go!

Vaak voelt het alsof je van vakantie naar vakantie leeft, of van weekend naar weekend – ‘dolfijnen’ noem ik dat. Je neemt op vakantie een diepe ademteug en duikt weer onder in het werkjaar. Je zwemt dan als een gek om net op tijd weer boven te komen en naar adem te happen. Niet gezond, want wij zijn geen dolfijnen. Het feit dat veel mensen tijdens hun vakantie al goede voornemens maken, doet vermoeden dat we dit eigenlijk allemaal wel weten. Om er zeker van te zijn dat het dit jaar wel lukt, wil ik jullie graag een aantal tips meegeven:

  • Formuleer je voornemen positief. Dus niet: ik ga nooit meer zoveel overwerken. Maar wel: ik werk vanaf vandaag enkel op kantoor en binnen de aangegeven werktijd.
  • Wat gaat je dat opleveren? (bv. rust, meer tijd met de kinderen, meer me-time)
  • Wat ga je van jezelf vinden als het lukt? En ook: wat gaan de mensen die belangrijk zijn in jouw leven daarvan vinden?
  • Welke gedachten kunnen jou ondersteunen om dit goede voornemen vol te houden? Schrijf die op post-its en hang ze duidelijk in het zicht.
  • Wie kan je helpen om je goede voornemen vol te houden? Vraag gerust hulp.
  • Wat houd je tegen? (En ben je bereid daar iets aan te doen?)

5. If you don’t like where you are… move! You are not a tree.

Ben je terug aan de slag en merk je dat ondanks alle bovenstaande tips het toch niet lekker loopt? Roep dan de hulp in van een professional. Want misschien kan een beetje assertiviteit of een snuifje meer uitdaging een wereld van verschil maken. Misschien is deze job of deze werkplek niets voor jou. Of misschien is het tijd om te specialiseren of het roer helemaal om te gooien. In een paar gesprekken kan een goede coach je vaak weer helemaal het stuur van je eigen leven in handen geven. Zo kan je genieten van elke dag en niet enkel van die twintig vakantiedagen. Een goede coach kan je vinden op deze websites: www.vdab.be/loopbaanbegeleiding of www.vind-een-coach.be