markantmag

Digitaal magazine voor actieve en ondernemende vrouwen

Laad alles
Laad alles
Laad alles

Deel deze post

tips & tricks

Volhouden, die goede voornemens!

Gepost op
18 januari 2018

Gepost in de categorie
leer

Januari is de tijd van goede voornemens, zeker voor op vlak van gezonder gaan leven: joggers zie je overal, sportcentra lopen vol, … maar bij velen ontbreekt al snel de motivatie. Markantmag ging ten rade bij coach Veerle De Rynck om dit jaar echt verandering te brengen.

Veerle spreekt uit ervaring: “Na een jarenlang gevecht met mijn voedingspatroon , na jaren van onzeker zijn over mijn lichaam, na teveel piekeren én na enkele ingrijpende levenslessen. Ik weet als geen ander hoe je je kan voelen, als je allerlei zaken probeert en maar niet slaagt. Hoe ingewikkeld het lijkt om aan iets te beginnen, én het ook vol te houden. Hoe ver af dat ultieme doel lijkt te liggen. De rode draad in mijn leven is bewegen; doorheen ballet, dans, fitness, aerobics over yoga, crossfit, …”

 

Met dank aan Veerle De Rynck: levensgenieter, dynamische mama van drie energieke spetters (Cériel, Céleste, Jules), sport-addict én High Performance Elite Personal Trainer – Personal Coach voor ondernemers.

0477 13 90 20

veerle@shapeandshake.be

www.shapeandshake.be

www.facebook.com/VeerleDeRynck

Enkele belangrijke tips om je goede (gezondere) voornemens makkelijk vol te houden:

1. Weet heel goed wat je wél wil

Heel wat vrouwen weten wat ze niét willen: dat blubberbuikje, die kilootjes teveel, het tekort aan vitaliteit … Maar wat wil je dan wél?

Zorg ervoor dat je héél concreet bepaalt hoe jouw ‘droomlichaam’ eruit ziet. Hoe voelt het, hoe beweegt het, waar merk je verschil op én wat is dat verschil? Bijvoorbeeld: “Voor 2018 wil ik graag enkele kilo’s afvallen en meer energie”. Als goede voornemen kan dit tellen, helaas is de omschrijving zodanig vaag dat je jezelf makkelijk voor de gek kan houden. Maak het meetbaar, specifiek en duidelijk: “Tegen 1 maart 2018 ga ik 5 kilo afvallen, heb ik maatje 38.”

Bonustip: deel met zoveel mogelijk mensen je doelen. Stel jezelf verantwoordelijk en laat je omgeving je regelmatig het vuur aan de schenen leggen door te polsen naar je evolutie.

2. Durf kritisch kijken naar wat je bereid bent te doen en op te geven

Doelen stellen is één ding. Waar vele vrouwen vaak in verzanden is het opstellen van ellenlange lijstjes, waarvan – als ze eerlijk zijn – slechts 25% zaken zijn die ze écht bereid zijn te doen of te laten. STOP DAARMEE! Het zorgt er alleen maar voor de je jezelf demotiveert.

Wat is jouw huidige levensstijl? Wanneer kan je een uurtje sport inplannen? Wat zijn de kleine stappen die je dagelijks kan zetten?

Stel dat je 20 kg wil afvallen, dan is het logisch dat je een aantal zaken zal moeten veranderen. Kijk naar wat je nú bereid bent te doen en doe die zaken eerst! Eenmaal je deze nieuwe gewoontes onder de knie hebt, kan je stap voor stap zaken toevoegen en opnieuw gaan automatiseren.

3. Maak afspraken (i.p.v. verwachtingen) met jezelf

Eens je weet waartoe je  bereid bent, is het noodzaak alles vast te leggen. Neem je agenda en blokkeer de tijdstippen (voor het volledige jaar!) waarop je gaat sporten, een weekmenu opstelt, boodschappenlijstjes maakt en boodschappen doet. Behandel ze alsof het afspraken voor je werk zijn. Niets of niemand komt tussen jou en je afspraken in.

En ja, dit is een lastige. Hier moet je jezelf in trainen. Het is verleidelijk om een avondje te gaan stappen, lekker in de zetel te blijven hangen, … Weet dat het eventjes lastig is om gedisciplineerd te zijn, maar dat het vele malen onaangenamer is je resultaat niet te bereiken.

4. Cardio vs Kracht

Vele vrouwen willen gewicht verliezen en slanker zijn. Wil je efficiënt zijn ,dan moet je weten waarop je best inzet wanneer je gaat sporten.

Cardio is de favoriet onder de vrouwen: crosstrainer, roeien, fietsen, zwemmen, Zumba, … het zijn slechts enkele voorbeelden. Deze activiteiten zijn goed, zeker beter dan niks doen, al is het niet de meest efficiënte manier om blijvend af te slanken! Tijdens cardio-activiteiten verbrand je namelijk enkel calorieën terwijl je bezig bent.

Krachttraining schrikt vele vrouwen af, maar dat is niet nodig. Krachttraining zorgt ervoor dat spieren geactiveerd worden en ‘beschadigd’ raken. Je lichaam zal nadien extra calorieën nodig hebben voor het herstel én geactiveerde spieren vragen gedurende de hele dag meer energie. Je lichaam zal dus op zoek gaan naar reserves. En guess what, die zitten opgeslagen in jouw blubberbuikje.

5. Actie!

Nu denk je misschien, wat een nutteloze tip … Wel, neen, veel vrouwen denken zich te pletter aan wat het meeste calorieën verbruikt, wat je ze liefst zouden doen, wanneer ze gaan beginnen (meestal morgen, volgende maandag, …). Ze denken zo veel na, dat ze het allerbelangrijkste vergeten: doen!

Een doel kiezen, acties bepalen en een planning maken zijn een goed begin, maar  actie zorgt voor resultaat. Nike heeft niet voor niks de slogan “Just do It”! Kom in actie! Blijf in actie! En laat ‘druk, druk, druk’, je kids, je werk, … niet de regisseur zijn. Dat ben jij!

Over Veerle

Met SHAPE & SHAKE begeleidt Veerle gedreven en ondernemende carrièremannen én -vrouwen, die bewust kiezen om fit, energiek en gezond te zijn en hun volle potentieel te benutten. Haar coaching is o.a. geïnspireerd door het boek Straight-Line Leadership, met snelle resultaten, persoonlijk én professioneel. Ze overstelpt haar cliënten niet met de nieuwste theorieën, trucjes of magische formules.

“Binnen de Personal Coaching-trajecten werken we eerst aan het creëren van een krachtig fundament van waaruit jij in staat bent om bepaalde strategieën toe te passen. Met training op maat zorg ik dat je snel, krachtig en bijzonder efficiënt je lichaam in de allerbeste shape ooit hebt. Mijn no nonsense-aanpak binnen de Food Coaching-trajecten laat je meteen zien wat niet werkt, én wat je dus direct kan stoppen.

Door gesprekken komen we tot de kern van wat voor jou stress en chaos creëert en waardoor je minder efficiënt bent. Ik leer nieuwe structuren aan, die je toepast in je dagelijkse leven én die onmiddellijk impact hebben, zodat je makkelijk en blijvend in top shape geraakt, met als ultiem resultaat: met focus jouw business runnen en tegelijk zorgeloos genieten van je gezin en tijd winnen voor de mooie kleine dingen in je leven.”

Klaar voor actie?!

Dan heb ik een mooie uitdaging voor je klaar staan: https://shapeandshake.be/30dptonline/

Tijdens dit 30 dagen online programma speciaal voor vrouwen, neem ik je elke dag mee, vanuit je woonkamer, naar een fittere, strakkere en energieke jij.

Voor alle markante ondernemende vrouwen die met bovenstaande tips daadwerkelijk aan de slag willen, bied ik dit programma uitzonderlijk (tot 28/02/2018) kosteloos aan. Aanmelden via de link. Na een persoonlijk intake-gesprek kan je meteen beginnen!

Deel deze post