“Wil je in 2017 met succes werk maken van je goede voornemens, je dromen of dagdagelijkse plannen waarmaken, je doelen bereiken en trots zijn op jezelf, kies dan voor een aanpak met resultaat”, stelt life & businesscoach Sara Van Wesenbeeck. Laat je leiden door deze checklist. Zo zal je eind 2017 tevreden ontdekken dat je meer gerealiseerd hebt dan je voor mogelijk had gehouden!

1. Ik begin er vandaag nog aan

Van uitstel komt afstel. Het is nooit te laat (of te vroeg) om je goede voornemens waar te maken. Vandaag is het ideale moment om er meteen werk van te maken!

2. Ik stel mezelf één doel 

Kies één goed voornemen dat je voor jezelf echt wil realiseren. Integreer en veranker eerst dit voornemen in je leven, maak er een routine van voor je een volgend goed voornemen aanpakt. Dat geeft het meeste kans op slagen.

3. Ik maak mijn doel SMART

  • Is het SPECIFIEK? Je doel is concreet en ondubbelzinnig.
  • Is het MEETBAAR? Over een meetbaar doel valt niet te discussiëren. Een meetbaar doel maakt je vooruitgang echt zichtbaar.
  • Is het ACCEPTABEL? Jij weet waarom dit doel belangrijk is voor jou. Zo zal je onderweg minder makkelijk opgeven.
  • Is het REALISTISCH? Alleen een voor jou haalbaar doel geeft kans op slagen.
  • Is het TIJDGEBONDEN? Zet een deadline op je voornemen. Een droom met een deadline is een doel en een doel kan je stap voor stap bereiken.

4. Ik verander mijn goed voornemen in een ‘belofte’ aan mezelf

Dat is meteen een stuk minder vrijblijvend.

5. Ik schrijf ‘mijn belofte’ op

Noteer je belofte en de weg ernaartoe. Help jezelf hieraan regelmatig herinneren. Bevestig je voornemen op een goed zichtbare plaats: je agenda, bureaublad van de computer, in de auto, op de deur van je koelkast, desnoods op je hoofdkussen!

6. Ik noteer vooraf wat ik ga doen als het moeilijk wordt om vol te houden  

Noteer vooraf wat je momenten van zwakte zouden kunnen zijn. Ga vooraf op zoek naar dingen om jezelf op die momenten te motiveren.

7.  Ik deel mijn goed voornemen met iedereen 

Hou je goed voornemen niet voor jezelf, maar deel het gul met je familie, collega’s, vrienden en vriendinnen. Bel, mail, blog, … Als je weet dat anderen je vorderingen op de voet volgen, dan wordt het voor jou heel wat moeilijker om je niet meer in te spannen.

8.  Ik zoek een coach 

Vraag iemand uit je omgeving om je coach te zijn. Kies iemand die jou écht wil zien slagen. Als je motivatie wankelt, kan hij/zij je een duwtje in de rug geven. Of neem een professionele peronal coach onder de arm.

9.  Ik houd vol en blijf bij mijn stap-voor-stap-aanpak

Niet opgeven nu is de boodschap! Knip je goede voornemen op in kleinere stukken: tussendoelen die dichterbij liggen dan je einddoel. Dat geeft succeservaringen, vele duwtjes in de rug om je (grote) doel uiteindelijk met succes te bereiken.

10.  Ik beloon mezelf

Vergeet niet om jezelf te belonen voor je behaalde tussendoelen! Maak een lijst met dingen waarmee je jezelf kunt belonen: zo heb je iets om naar uit te kijken.

 

“Volg je eigen tempo

Evalueer regelmatig

Blijf optimistisch

Beloon jezelf”