markantmag

Digitaal magazine voor actieve en ondernemende vrouwen

Laad alles
Laad alles
Laad alles

Deel deze post

interview

Gudrun: vrijwilliger ‘pur sang’

Gepost op
27 september 2019

Gepost in de categorie
inspireer

Dik drie maanden na haar verkiezing gingen we op de koffie bij de nieuwe algemeen voorzitter van Markant, Gudrun Verschuere (57). Tijdens een relaxte babbel maakten we kennis: zakenvrouw, familiebeest, geëngageerd verenigingslid, fervent lezer, reiziger en hobbyfotograaf. Kortom, een héél ondernemende vrouw.

Gudrun in een notendop

Gudrun groeit op in een groot gezin, aan de voet van de Kwaremont. Ze studeert Germaanse filologie en geeft daarna tien jaar les. Op een huwelijksfeest ontmoet ze Dirk Cloet en ‘van een trouw komt een trouw’! Ze verhuizen naar Pittem en storten zich daar in het verenigingsleven. Gudrun wordt lid van Markant (toen CMBV) en op aandringen van de toenmalige voorzitter, Lena Van Keirsbilck, al snel ook voorzitter.

Na de geboorte van hun derde dochter, worden Gudrun en Dirk zaakvoerders bij Homarium NV. Maar na twintig jaar in de zaak voelt ze de kriebel naar een nieuwe uitdaging. De vacature voor het algemeen voorzitterschap van Markant komt op een ideaal moment. Overtuigd van de maatschappelijke meerwaarde van Markant, stelt zij haar kandidatuur… De rest is geschiedenis: op 26 maart 2019 wordt Gudrun verkozen als opvolgster van Lieve Droogmans.

Markant als rode draad

“Sinds 1988 is Markant een rode draad in mijn leven,” vertelt ze. “Al die tijd heeft het netwerk mee gezorgd voor evenwicht: naast moeder en zakenvrouw zijn, kon ik er bezig zijn met andere dingen. Ik vond het belangrijk om een kwalitatief programma te brengen met een maatschappelijke meerwaarde en met sterke sprekers. Omdat ik gepokt en gemazeld ben in CMBV en Markant, ken ik van binnenuit de gevoeligheden, maar sta ik ook open voor nieuwe uitdagingen.”

Tekst: Rosine Deprez

Foto’s: Ellen Goegebuer

“Als middenveldorganisatie
is het een opdracht om
vooroordelen weg te werken.
We moeten de aanzet willen
en durven geven.”
Een pleidooi voor verbindende communicatie

“Posts op facebook bijvoorbeeld schetsen het leven als een aaneenschakeling van positieve ervaringen. Een soort ‘barbiewereld’. Hetzelfde geldt voor tv-series waarbij mensen zich graag ontspannen. Wie zich daaraan spiegelt, wordt ongelukkig. Daar tegenover staat dat onderzoek heeft aangetoond dat mensen die zich in verenigingen engageren, meer tevreden zijn met hun leven. Dat moet Markant doen: vrouwen rond een thema bij elkaar brengen. Daarna kan, in een gezellige omgeving en met een hapje en een drankje, nagepraat worden, of gediscussieerd over wat hen heeft geraakt. Onder vrouwen tonen vrouwen soms gemakkelijker hun kwetsbaarheid. Gedachtewisseling werkt verbindend en die verbindende werking van Markant is essentieel.”

Markant moet voor-loper zijn, geen mee-loper

“Mensen willen groeien op verschillende terreinen. Zij willen (bij)leren, participeren aan cultuur. Dat duwtje geven zodat ze meer in hun kracht staan, mensen ertoe aanzetten om een maatschappelijk engagement op te nemen, kortom hun ondernemende houding stimuleren, dat doet Markant op zoveel manieren. Wij moeten er met ons aanbod in slagen om net dàt verschil te maken waardoor mensen voor Markant kiezen. We moeten de stroming voor zijn; uitpakken met sprekers en thema’s nog voor ze overal worden aangeboden. Lid van een vereniging worden is een bewuste keuze. Een excellent aanbod en de ervaring van een verbindend netwerk, kunnen ervoor zorgen dat wij die bewuste keuze zijn.”

“Markant moet voorloper zijn van maatschappelijke trends, geen meeloper.”
Ondernemend op alle vlakken

“Het DNA van ons netwerk is ‘ondernemend op alle vlakken’: in Markant of Best Pittig, maar vanuit onze eigenheid zeker ook bij Artemis. Wij willen vrouwelijke ondernemers een hart onder de riem steken. Daarop wil ik met Markant blijven inzetten, en dit ook uitbreiden naar allochtone ondernemende vrouwen. Ons project #SheDIDIT bewijst dat vrouwelijke rolmodellen ook hier een grote impact kunnen hebben. Onbekend maakt onbemind en als middenveldorganisatie is het een opdracht om vooroordelen weg te werken, om mensen te leren nuanceren en de angst voor het vreemde weg te nemen. Zoiets gebeurt niet met een vingerknip; het is een dagdagelijks proces. Maar we moeten de aanzet willen en durven geven.”

Bruggenbouwer

“Als algemeen voorzitter wil ik eerst en vooral graag de mensen ontmoeten, de afdelingen leren kennen. Ik zie mezelf als bruggenbouwer tussen de kernafdelingen en de nationale organisatie en wil verbindend werken. Omdat iedereen persoonlijk contact nodig heeft, maar niet iedereen erin slaagt om spontaan contact te leggen, wil ik er ook onze teamleden van overtuigen dat persoonlijk contact met (nieuwe) leden een belangrijke taak is voor àlle teamleden. Als we erin slagen om mensen het gevoel te geven dat zij ergens ‘thuis’ kunnen komen, dan zijn we heel goed bezig.”

Deel deze post